Po uruchomieniu IDLE'a zgłasza się tryb interaktywny Pythona. Aby przejść do edycji nowego programu należy z menu File wybrać polecenie New Window.
Otworzy się nowe okno, przeznaczone do edycji programu. Zaczniemy od nadaia proramowi nazwy. W tym celu wybierzmy z menu File polecenie Save As. Wybieramy folder Moje dokumenty, następnie wpisujemy nazwę prog1.py. Rozszerzenie nazwy ".py" oznacza program źródłowy w języku Python (rozszerzenie ".pyc" oznacza zaś program skompilowany do postaci pośredniej). Klikamy na Zapisz.
Plik programu w języku Python zawiera ciąg poleceń do wykonania przez interpreter, zapisanych zgodnie ze składnią języka. Obok poleceń mogą znajdować się w nim również komentarze, opisujące cel lub sposób działania programu lub jego części. Komentarze w języku Python poprzedzamy znakiem # (sharp). Zacznijmy nasz program od komentarza - napiszmy:
# To jest mój pierwszy program w języku Python
i wciśnijmy klawisz Enter. IDLE automatycznie oznacza komentarze kolorem czerwonym.
Komentarze mogą występować w dowolnej linii programu w Pythonie: cokolwiek pojawia się za znakiem # traktowane jest jako komentarz, aż do końca linii.
W kolejnej linii wpiszmy:
"Witaj świecie!"
i wciśnijmy klawisz Enter. IDLE automatycznie oznacza napisy kolorem zielonym.
W celu uruchomienia programu wybieramy z menu Run polecenie Run Module (lub wciskamy klawisz F5).
W trybie interaktywnym interpreter Pythona zwraca na ekran rezultat każdego przetwarzanego wyrażenia. Kiedy uruchomiony jest program, tak się jednak nie dzieje. Dlatego, mimo iż w drugiej linii programu znajduje się napis "Witaj świecie!", w oknie trybu interaktywnego nie został on wyświetlony.
Aby wyświetlać napisy dowolnej treści z programu w Pythonie, należy posłużyć się instrukcją print. Przejdźmy do okna z naszym programem "prog1.py" i dopiszmy print przed napisem "Witaj świecie!". Otrzymamy:
# To jest mój pierwszy program w języku Python
print "Witaj świecie!"
Słowo "print" należy do nazw zastrzeżonych języka Python i wyświetlane jest przez IDLE'a na pomarańczowo.
Uruchommy program klawiszem F5. W oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:
Tekst przeznaczony do wyświetlenia może zawierać specjalne znaki sterujące. Jednym z takich znaków jest tabulator zapisywany kombinacją znaków \t. Przejdźmy do okna z programem "prog1.py" i zmieńmy linię
print "Witaj świecie!"
na:
print "\tWitaj świecie!"
Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:
Innym znakiem sterującym jest znak końca linii oznaczany \n. Przejdźmy do okna z programem "prog1.py" i zmieńmy linię
print "\tWitaj świecie!"
na:
print "\tWitaj\nświecie!"
Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:
Wiemy już, jak program może cokolwiek wyświetlać użytkownikowi. Teraz dowiemy się, jak wprowadzać dane od użytkownika do programu.
Przejdźmy do okna z programem "prog1.py" i zapiszmy go pod nową nazwą "prog2.py" wybierając z menu File polecenie Save As.
Zmieńmy pierwszą linię programu na:
# To już mój drugi program w języku Python
Następnie usuńmy drugą linię programu (print "\tWitaj\nświecie!\a").
Do wprowadzania danych od użytkownika służy wbudowana funkcja raw_input.
Dopiszmy więc do programu następujące dwie linie:
Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:
W tym momencie program oczekuje na podanie przez nas swojego imienia (i potwierdzenia go Enterem). Jeżeli je tu wpiszemy, zobaczymy ciąg dalszy:
Przejdźmy do okna z programem "prog2.py" i zapiszmy go pod nową nazwą "suma.py" wybierając z menu File polecenie Save As.
Usuńmy wszystkie linie programu wciskając kombinację klawiszy CTRL+A, a następnie klawisz DELETE.
Spróbujmy teraz napisać samodzielnie program, który wczyta od użytkownika dwie liczby całkowite, a następnie wyświetli ich sumę.
Prawidłowe rozwiązanie znajduje się poniżej:
# Ten program liczy sumę dwóch liczb całkowitych
Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:
Konieczność konwersji wprowadzanych danych (przy pomocy funkcji int), wynika stąd iż funkcja raw_input zwraca tekst wpisany przez użytkownika, a nie jego wartość liczbową.
Bez konwersji, program działał by nieprawidłowo:
I. Napisz program "powiel.py", który wczyta od użytkownika pewien napis, a następnie wyświetli 30 kopii tego napisu, każda w osobnej linii.
II. Napisz program "pole_tr.py", który obliczy pole trójkąta, pod warunkiem że użytkownik poda wysokość i długość podstawy tego trójkąta. Uwzględnij, że wysokość i długość podstawy mogą być liczbami niecałkowitymi.
III. Napisz program "odsetki.py", który obliczy stan konta za N lat, gdzie stan początkowy konta wynosi SPK, a stopa oprocentowania P % rocznie (obowiązuje miesięczna kapitalizacja odsetek). N, SPK i P podaje użytkownik programu.