Struktura programu w Rey
Element |
Rozpoczyna |
Kończy |
Uwagi |
Nagłówek |
program |
; |
Zawiera
nazwę programu |
Używane
moduły |
korzystaj |
; |
Opcjonalny |
Definicje
stałych |
stała |
; |
Opcjonalny |
Lista
instrukcji |
{ |
} |
|
Nagłówek |
Zaczyna |
Kończy się |
funkcja nazwa { |
Funkcję |
} |
Deklaracje stałych
Typ |
Znacznik |
Przykład |
Całkowity
dziesiętny |
brak |
x = 5; |
Rzeczywisty |
kropka dziesiętna |
x = 5.1; |
Znakowy |
apostrof |
x = „c”; |
Łańcuchowy
|
apostrof |
x = „abcd”; |
Typy złożone
Opis |
Składnia |
Tablica
jednowymiarowa |
tablica [wymiar]; |
Tablica
wielowymiarowa |
tablica [] { tablica[w2], tablica[w2] }; |
Nazwa |
Składnia |
Instrukcje proste |
|
Wywołanie
funkcji |
nazwa_funkcji(parametry); |
Przypisanie |
zmienna = wyrażenie; |
Instrukcje złożone |
|
Blok |
{ lista_instrukcji; } |
Wybór
prosty |
jeżeli ( warunek) instrukcja; |
Wybór
pełny |
Jeżeli ( warunek ) instrukcja inaczej instrukcja2; |
Pętla N-krotna |
dla (zmienna= wyrażenie; warunek;
zmienna = wyrażenie) instrukcja; |
Pętla 0..?
–krotna |
Dopóki( warunek ) instrukcja; |
Pętla 1..?
–krotna |
wykonuj instrukcja; dopóki ( warunek_końca ); |
Instrukcje sterowania |
|
Wyjście z
bloku |
przerwij |
Powrót z
funkcji |
powrót |
Nazwa |
Rola |
Parametry |
Procedury
wejścia-wyjścia |
||
Pisz |
Pisze na
ekranie |
Lista
wartości do wypisania |
PiszLinia |
Pisze na
ekranie i zmienia linię |
Lista
wartości do wypisania |
Czytaj |
Wczytuje wartość z klawiatury |
Zmienna
typu prostego |
Inne
procedury |
||
Wartość |
Zamienia
tekst na liczbę |
Tekst,
zmienna docelowa, zmienna zwracająca kod błędu |
Tekst |
Zamienia
liczbę na tekst wg formatu |
Wartość,
zmienna docelowa |
Nazwa
funkcji |
Zwracana
wartość |
Typ
parametru |
Typ wyniku |
Funkcje
matematyczne |
|||
Cosinus |
Cosinus |
Rzeczywisty |
Rzeczywisty |
Logarytm |
Logarytm
naturalny |
Rzeczywisty |
Rzeczywisty |
Sinus |
Sinus |
Rzeczywisty |
Rzeczywisty |
Potęga |
Potęga |
Rzeczywisty,
Rzeczywisty |
Rzeczywisty |
Pierwiastek |
Pierwiastek
kwadratowy |
Rzeczywisty |
Rzeczywisty |
Funkcje
znakowe |
|||
Długość |
Długość
ciągu znaków |
Łańcuchowy |
Całkowity |
Operator |
Znaczenie |
Przykład |
Priorytet
wykonania |
Operatory
arytmetyczne |
|||
- |
Zmiana
znaku |
a = -a; |
1 |
* |
Mnożenie |
a = a*b; |
2 |
/ |
Dzielenie
bez reszty |
r = a/b; |
2 |
/ |
Dzielenie
z resztą (dla obu liczb całkowitych) |
i = a / b; |
2 |
% |
Reszta z
dzielenia |
i = a $ b; |
2 |
+ |
Dodawanie |
a = a+b; |
3 |
- |
Odejmowanie |
a = a-b; |
3 |
Operatory
porównania |
|||
== |
Równe |
jeżeli (a == b) ... |
4 |
!= |
Nierówne |
jeżeli (a != b) ... |
4 |
< |
Mniejsze |
jeżeli (a
< b) ... |
4 |
<= |
Mniejsze
równe |
jeżeli (a <= b) ... |
4 |
> |
Większe |
jeżeli (a
> b) ... |
4 |
>= |
Większe
równe |
jeżeli (a >= b) ... |
4 |
Operatory
logiczne i bitowe |
|||
! |
Negacja |
jeżeli ( !(a<4)) ... |
1 |
&& |
Iloczyn logiczny |
jeżeli ( (a<4) && (a>1)
)... |
2 |
|| |
Suma logiczna |
jeżeli ( (a>=4) || (a<=1) )... |
3 |